Interne Begeleiding
Even voorstellen
Mijn naam is Lidwien Wijtenburg. Als intern begeleider (IB-er) coördineer ik de ondersteuning die op onze school gegeven wordt.
Onze leerlingen staan hierbij centraal, zodat we de juiste ondersteuning op maat kunnen bieden.
Er vinden besprekingen plaats tussen IB-er en de leerkracht, waarbij de groep als geheel en elke leerling individueel aan bod komt. Er wordt dan over de sociaal-emotionele ontwikkeling, de didactische ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling van het kind gesproken. Daarnaast kan de IB-er de leerkrachten begeleiden op allerlei verschillende gebieden, zoals het opstellen van groepsplannen, dossiervorming en het voeren van gesprekken met ouders. Tevens heeft de IB-er veel contact met externe partners zoals Jeugdmaatschappelijk Werk (JMW), Onderwijs Advies en ambulant begeleiders. Al deze contacten zijn er om kinderen en gezinnen die dit nodig hebben, extra ondersteuning te geven.
Dit is in een notendop wat interne begeleiding bij ons op school inhoudt. Voor meer informatie verwijs ik u naar de schoolgids.
Als u iets over uw kind wilt vertellen of vragen, is in eerste instantie de leerkracht uw contactpersoon, daarna de IB-er waar het nodig is.
Als u een vraag heeft voor de IB, mag u altijd binnen lopen. Mijn werkdagen dit schooljaar zijn: maandag en woensdag t/m vrijdag.
Het kantoor bevindt zich op het Rupsenplein (tussen KA en KB).
Tips voor thuis
Tips lezen spellen en rekenen
Op onderstaande website vindt u 3 PDF bestanden met praktische tips om uw kind thuis te kunnen helpen.
http://lessenvanlisa.nl/tips/overig.html
Tips lezen spellen en rekenen
Op onderstaande website vindt u 3 PDF bestanden met praktische tips om uw kind thuis te kunnen helpen.
http://lessenvanlisa.nl/tips/overig.html
Thuis lezen oefenen
Veel ouders willen graag thuis oefenen met lezen met hun kind. Van belang hierbij is:
- In het belang van het kind is het altijd zaak zoveel mogelijk met de school samen te werken en op een lijn te blijven.
- Het kind moet (weer) het gevoel krijgen dat boeken leuk zijn. Kies dus altijd een boek dat het kind uitgezocht heeft en dat aansluit bij zijn of haar interesse. Dit kan een boek over ruimtevaart zijn, maar ook een boek van Roald Dahl.
- Thuis oefenen moet leuk zijn. Als het met strijd gepaard gaat, werkt het niet.
- Het kind moet een succeservaring opdoen. Op dit principe is deze manier van oefenen gebaseerd.
- Bemoedig het kind door bijvoorbeeld geen aandacht te besteden aan gemaakte fouten. Benadruk juist wat goed gaat.
- Geef het kind het gevoel er niet alleen voor te staan. Gaat het lezen niet lekker? Help dan even wat meer. Dit geeft een veilig gevoel.
Hoe pak je het aan?
Kies een boek dat 1 of 2 avi-niveaus hoger ligt, dan het avi-niveau dat uw kind beheerst.
Als het kind niet verder komt dan E3 is het helemaal belangrijk om een boek van een hoger avi-niveau te nemen. Boeken op avi start of avi M3 zijn vaak moeilijk te lezen, doordat ze in een soort telegramstijl zijn geschreven. Door de veelvuldige korte woordjes, bieden ze een kind vaak weinig houvast. Boeken op avi E3 niveau of hoger bieden ook interessantere verhalen en de context geeft meer houvast bij het lezen van moeilijker woorden.
Het gaat erom dat het kind vloeiend leest. Het kind hoeft niet snel te lezen, als het maar op toon leest en als de zinnen maar vloeiend gelezen worden.
Kies een stuk tekst. Begin met een halve bladzijde en bekijk hoe dit werkt. Gaat het lezen moeilijk, neem dan een korter stukje. Gaat het goed, lees dan een langer stuk.
Stap 1: voorlezen
De ouder leest het stuk niet te snel, maar vloeiend voor. Het kind wijst het woord, dat gelezen wordt, aan.
Stap 2: koorlezen
Daarna lezen ouder en kind de tekst samen hardop (koorlezen). De ouder praat zachtjes, en vooral ondersteunend. Het kind wijst met de vinger het woord aan. Als het lezen goed gaat, kan stap 2 overgeslagen worden.
Stap 3: zelfstandig lezen met ondersteuning
Daarna leest het kind de tekst hardop voor. De ouder wijst aan en bepaalt daarmee het tempo waarin gelezen wordt. Het lezen moet vloeiend en op toon gaan. Als het kind aarzelt of hakkelt bij een woord, zegt de ouder het woord voor.
Het nut van voorzeggen?
Het voorzeggen van het woord is erg belangrijk. Het tempo blijft erin en het kind kan op toon blijven lezen. Het voorzeggen geeft een veilig gevoel, omdat het kind zich gesteund voelt. Dat komt het zelfvertrouwen ten goede en daarmee ook het lezen.
Het voorzeggen is ook belangrijk, omdat het kind daardoor niet een verkeerd woordbeeld aan het woord gaat plakken. De volgende keer zal hij het eerder herkennen. Het kind een woord laten spellen heeft geen zin. Het houdt het lezen op, de vloeiendheid gaat uit het lezen. De volgende keer dat het kind het woord tegenkomt, zal het weer net zo hard gaan spellen.Door het voorzeggen blijft lezen ontspannend. Het is erg belangrijk spanning te voorkomen.
Belonen
Aan het eind van de samenleessessie geeft de ouder positief commentaar: "Goed op toon gelezen", of "Bijna geen fouten gelezen", of "Dat heb je spannend voorgelezen".
Als een wat dikker boek gelezen wordt, kan de ouder het hoofdstuk uitlezen of een paar bladzijden verder lezen. Het boek wordt dan sneller uit gelezen en de spanning blijft er in.
Huiswerk maken tips voor ouders
Beste ouder,
“Stop met spelen en maak je huiswerk!”
“Mama, hoe moet dit?”
“Jij kan toch nog niet klaar zijn met je huiswerk?!”
“Papa, kan jij me helpen met mijn spreekbeurt?”
Klinken deze situaties u bekend in de oren? Huiswerk is voor heel wat kinderen én ouders elke avond opnieuw een grote opgave.
Als ouder wil je je kind graag helpen, maar vaak weet je niet goed hoe je dat best aanpakt.
Hier vindt u diverse tips, waar u misschien steun aan heeft:
- Laat uw kind meedenken over waar, wanneer en hoe laat er huiswerk wordt gemaakt.
- Laat een vast moment kiezen voor het maken van het huiswerk.
- Zorg samen voor een goede werkplek:
- Zoek samen naar een leuke werkplek, waar uw kind zich fijn voelt.
- Genoeg ruimte om te werken.
- Zorg dat het er niet te warm is en dat er genoeg frisse lucht binnenkomt.
- Probeer er samen voor te zorgen dat de afleidingen van tv, computer en gsm zo min mogelijk zijn.
- Zorg voor voldoende rustmomenten tussendoor. 5x 10 minuten is beter dan 2x 50 minuten. Na één uur leren, 10 minuten ontspannen.
- Help uw kind als dat nodig is (liefst zonder woordenstrijd, dit lost niets op), maar maak het huiswerk niet zelf! Motiveer hen! Soms lukt het niet uw kind te ondersteunen. Dat is niet erg. Vreemde ogen dwingen soms beter.
- Laat uw kind ook eens een vriend(in) mee naar huis nemen om samen huiswerk te doen.
- Controleer (vooral in het begin) samen of alles (op tijd) af en ingeleverd is.
- Schenk positieve aandacht aan het werk van uw kind:
- Hoe ging rekenen? Wat ging er goed?
- Toon interesse in school en huiswerk.
- Wijs uw kind steeds weer op wat het al kan en tot nu toe geleerd heeft.
- Afvragen en uitleggen als dit nodig is.
- Zorg zelf voor een positieve houding ten aanzien van de leerstof. Als ouders het nut er van inzien, zal een kind gemotiveerder zijn.
- Leer uw kind om niet te blijven hangen bij iets dat niet lukt. Laat vragen/problemen noteren en kom daar later op terug. Samen de oorzaken en mogelijke oplossingen opsporen, is ook leren en helpt hem/haar bij de volgende keer. Bespreek met uw kind hoe het van fouten kan leren: fouten gebeuren en horen bij het leven.
- Vermijd stressverhoging: dat blokkeert het leren. Leg de lat niet te hoog. Kinderen worden hier onzeker van, bovendien werkt het demotiverend.
- Vergelijk uw kind niet met andere kinderen uit het gezin. Het stimuleert niet als je regelmatig hoort, dat je broertje mooiere cijfers haalt of serieuzer bezig is met zijn huiswerk.
- Jonge kinderen doen graag spelletjes. Verpak wat ze moeten leren zoveel mogelijk in een spelvorm.
- Doe iets leuks samen met uw kind als hij/zij het rapport krijgt, ook als het wat minder is. Misschien niet vanwege de cijfers, maar om deinzet te "vieren".
Succes!
Geanimeerde prentenboeken
Het Kinderopvangfonds heeft een serie geanimeerde prentenboeken gemaakt: de WePboeken. Deze WePboeken stimuleren de taalontwikkeling bij peuters door gebruik te maken van woorden, beelden, geluiden en de mogelijkheden van multimedia bij de verwerking. Hierdoor gaat taalbegrip twee keer sneller dan bij een “gewoon” prentenboek! En samen kijken geeft bij peuters en kleuters een veilig en knus gevoel. Dit bevordert het leesplezier.