Didactisch model
Onze lessen worden gegeven volgens het lesmodel van expliciete directe instructie (afgekort EDI). Bij EDI doen alle leerlingen actief mee. De leerkracht stelt heldere en begrijpbare doelen, denkt hardop en doet het voor. De kinderen zien hoe de leerkracht een probleem aanpakt. De leerkracht controleert steeds of iedereen de uitleg begrijpt. De kinderen krijgen allemaal denktijd en ze mogen overleggen. Om te voorkomen dat de leerkracht elke keer dezelfde leerlingen bevraagd, gebruikt de leerkracht beurtenstokjes, wisbordjes of andere hulpmiddelen. De leerkracht maakt uiteraard ook tijdens deze manier van lesgeven onderscheid in welke leerling meer en welke leerling minder instructie nodig heeft.
In de cirkel hieronder ziet u de lesopbouw met de diverse lesfasen. Het is niet zo dat in elke les deze vakken doorlopen worden. Het is meer een denkkader.
Naast dit lesmodel maken wij gebruik van een roosterplanning. De leerkrachten plannen de lessen in blokken van 4 tot 6 weken in en delen leerlingen op basis van hun behoeften in tijdens de instructiemomenten. Zo weet bijvoorbeeld een leerkracht dat 4 leerlingen moeite hebben met klokkijken. Als er dan een les komt over klokkijken heeft zij deze leerlingen in de roosterplanning opgenomen en krijgen de leerlingen van de leerkracht specifieke aandacht tijdens deze les. Met als doel natuurlijk dat alle leerlingen de doelen gaan halen die de leerkracht stelt!
